Jak to mówią”jeszcze dzisiaj”-kilka lat po zmianie przepisów w Niemczech; dzwonią do nas Klienci z pytaniem:”czy dostanę u was „żółte tablice”?
Albo:”jadę wieczorem do Berlina-ile kosztują najkrótsze niemieckie tablice?”.
Sprawa ma się tak: 1 kwietnia 2015 roku; zmieniły się w Niemczech diametralnie przepisy dotyczące wydawania tzw.”żółtych tablic 5-cio dniowych”.
Zmiany były wcześniej zapowiadane ale mało osób brało je na poważnie-a jednak…
Od wspomnianej daty przypomnijmy-1 kwietnia 2015 roku(było to w nasz prima aprilis 😉 ) aby otrzymać tablice 5 dniowe krótkoterminowe tzw. Kurzzeitkennzeichen należy przedłożyć w niemieckim urzędzie komunikacji:
-deutscher Fahrzeugschein czyli dowód rejestracyjny część przednią oraz tylną(obie strony) oraz kartę pojazdu czyli Fahrzeugbrief
Zazwyczaj urzędnicy akceptują kopie w/w dokumentów ale nie we wszystkich urzędach.
-gültiger HU-Bericht czyli po prostu zaświadczenie o ważnym badaniu technicznym.
Ważne! Niestety-z nieznanych powodów urzędnicy nie akceptują(zazwyczaj) pieczątek poświadczających ważność badania technicznego wbitych do dowodu rejestracyjnego(wyjątek to pojazdy do 3 lat-dodatkowo jest wpis o dacie ważności badania-urzędnicy nie żądają wtedy zaświadczenia).
-Pojazd musi być wyrejestrowany-nie da się przecież zarejestrować pojazdu już zarejestrowanego.
Reasumując-skończyły się dawno temu tablice 5 dniowe z dowodem rejestracyjnym „in blanco” do samodzielnego wypełnienia.
Dodatkowo-wiele landów a w zasadzie urzędów komunikacji-restrykcyjnie pilnuje tzw. „rejonizacji”.
Rejonizacja polega na tym że aby otrzymać tablice czasowe w danym urzędzie-trzeba posiadać „zameldowanie” na terenie tego powiatu w którym chcemy nasz pojazd zarejestrować na 5 dniowe tablice…
Ale nie wszędzie tak jest-warto wcześniej jeśli jedziemy w określony rejon po nasz nabytek-dowiedzieć się czy trzeba być tam zameldowanym.
Jeśli będziemy mieli szczęście i trafimy na godny naszej uwagi pojazd który ma wspomniane dokumenty i wymagania i pracownicy urzędu będą na tyle „uprzejmi” aby nam-przeciętnemu Kowalskiemu wydać tablice wraz z dokumentami to kolejną niezbędną sprawą jest ubezpieczenie EVB niem.Elektronische Versicherungsbestätigung-takie ubezpieczenie z reguły kupicie w firmach tłoczących tablice przy urzędzie komunikacji; często w pakiecie z tablicami które będziecie również musieli otrzymać.
Jak to wszystko macie to już sprawa prosta:
1.Z dokumentami pojazdu i ubezpieczeniem do okienka rejestracji>>>tam nadadzą numerację dla waszego pojazdu i otrzymacie karteczkę do punktu z tablicami aby wiedzieli ludzie od tłoczenie jaki numer wytłoczyć
2.Z tą karteczką otrzymacie również kwit opłaty urzędowej za wydanie tablic,dowodu i w ogóle za całą tą fatygę 😉
3.Kwit opłacacie w automacie i udajecie się do punktu tłoczącego tablice aby wam wykonano takie jak urząd przydzielił dla waszego pojazdu.
4.Z potwierdzeniem wpłaty i tablicami z powrotem do okienka rejestracji gdzie na tablicach nakleją Wam naklejki legalizacyjne(niebieskie) i wydadzą nowy dowód rejestracyjny pojazdu ważny 5 dni od daty wydania…
5.To wszystko-nie było trudne-nieprawdaż? 😉
To wszystko można samemu załatwić-jeśli jednak niekoniecznie czujecie się na siłach, słabo z Waszym „niemieckim” lub z jakichkolwiek powodów chcielibyście sprawę powierzyć komuś innemu-zapraszamy do skorzystania z naszych usług 🙂